Hoe kunnen we je helpen?

Heb je een vraag? We helpen je graag verder. Je vindt ongetwijfeld het snelst het antwoord op je vraag in onze uitgebreide FAQ of veelgestelde vragen.

Om ook dit eenvoudig te maken, hebben we ze opgedeeld in vragen voor professionelen en vragen voor particulieren.

Niet gevonden wat je zocht? Vul dan het formulier in op onze contactpagina.

Voor particulieren

Algemeen

Plaatst Vent-Axia zelf installaties?

Neen, Vent-Axia is geen installatiebedrijf en beschikt niet over een eigen netwerk van installateurs. Als je een installateur zoekt in het kader van een nieuwe woning, kan je terecht bij je bouwpromotor of architect.

Hoe weet ik wie de installatie geplaatst heeft?

Controleer de factuur die je van je installateur ontvangen heeft. Installateurs kleven meestal ook een sticker met hun gegevens op de ventilatie-unit. Je kan ook informatie inwinnen bij je architect of bouwfirma contacteren. Deze informatie kan ook vermeld staan op je ventilatieverslag of postinterventiedossier.

Onderhoud

Heeft mijn ventilatiesysteem onderhoud nodig?

Onderhoud van een ventilatiesysteem wordt sterk aanbevolen. Je kan er problemen mee voorkomen en het is een voorwaarde voor de goede werking van het ventilatietoestel en voor de garantie ervan. Het is ook de beste garantie op het behoud van een optimale luchtkwaliteit. Je vervangt best twee keer per jaar de filters van je unit of je maakt ze schoon. Schoonmaken kan door ze voorzichtig uit te kloppen of te stofzuigen. Als ze te vervuild of beschadigd zijn, vervang je ze best. Je houdt ook best om de drie maanden de ventilatiemonden schoon. Stof, vuil en schimmels stapelen zich daar van verloop van tijd op. Het is aanbevolen om 2-jaarlijks de ventilatie unit een grondige reinigingsbeurt te geven en vooral de motoren en de wisselaar te reinigen. Elke 4 à 5 jaar laat je best de ventilatiekanalen reinigen. Zo vermijd je dat vuil en bacteriën er zich opstapelen.

Bestaan er professionele onderhoudsbedrijven?

Vent-Axia heeft een netwerk van professionele onderhoudsbedrijven die het onderhoud van de woonhuisventilatie uitvoeren. Je kan hen contacteren voor een afspraak voor een onderhoud. Klik op de naam van het bedrijf om naar de respectieve website te gaan:

Moet ik filters vervangen?

De filters maak je best twee keer per jaar schoon. Zijn ze te vuil of versleten? Vervang ze dan. Zorg dat je het toesteltype en serienummer van je toestel kent, voor je nieuwe filters bestelt.

Hulp bij problemen

Ik heb een probleem met een toestel dat niet meer onder garantie is.

Vent-Axia herstelt geen toestellen die niet meer onder garantie vallen. Wel geven we technische ondersteuning via onze servicepartners.
Zoek je vervangonderdelen? Daarvoor kan je terecht bij de groothandel.

Mijn ventilatie maakt veel lawaai

Probeer te achterhalen waar het geluid zich precies situeert: aan de ventilatie-unit of aan de ventielen. Check met je installateur indien er geluiddempers aanwezig zijn in de installatie. Gaat het over een motorgeluid, ga dan na of je toestel nog onder garantie is. Is dat niet het geval, contacteer je installateur en vraag een nazicht van je installatie. Is de wettelijke garantietermijn nog niet verstreken, doe dan een serviceaanvraag.

Garantie

Wat is de garantietermijn van mijn toestel?

De wettelijke garantie op onze toestellen en onderdelen bedraagt 2 jaar. Op de motor van badkamerventilatoren Svensa en Svara geldt er een verlengde garantie tot 5 jaar. Lees hier meer over de garantietermijnen.

Ik wil een herstelling onder garantie

Ga na of je toestel of componenten jonger zijn dan twee jaar na factuurdatum. Is dat het geval, vul dan ons serviceformulier volledig in. Om je te kunnen helpen, hebben we essentiële informatie nodig over het toestel en het probleem:

  • Over welk toestel gaat het? Je vindt het serienummer op een sticker naast of boven de display van de ventilatieunit.
  • Verschijnt er een foutcode op de display van de unit? Zo ja, welke foutcode?
  • Is er geen foutcode, beschrijf het probleem zo accuraat mogelijk.

Opgelet: de garantievoorwaarden zijn in volgende gevallen niet van toepassing:

  • De unit valt buiten de geldende garantietermijn van 2 jaar na factuurdatum;
  • De unit werd niet geïnstalleerd conform de juiste voorschriften, zoals omschreven in de bijgeleverde handleiding;
  • Er zijn aanpassingen gedaan aan de soft- en/of hardware van de unit;
  • Er wordt niet voldaan aan de voorwaarden voor garantie, zoals omschreven in de meest recente leveringsvoorwaarden.

Nadat we de serviceaanvraag volledig hebben ontvangen, nemen we contact met je op voor een interventie of herstelling.

Voor professionelen

Garantie

Wat is de garantietermijn van mijn toestel?

De wettelijke garantie op onze toestellen en onderdelen bedraagt 2 jaar. Op de motor van badkamerventilatoren Svensa en Svara geldt er een verlengde garantie tot 5 jaar. Lees hier meer over de garantietermijnen.

Ik wil een herstelling onder garantie

Ga na of je toestel of componenten jonger zijn dan twee jaar na factuurdatum. Is dat het geval, vul dan ons serviceformulier volledig in. Om je te kunnen helpen, hebben we essentiële informatie nodig over het toestel en het probleem:

  • Over welk toestel gaat het? Je vindt het serienummer op een sticker naast of boven de display van de ventilatieunit.
  • Verschijnt er een foutcode op de display van de unit? Zo ja, welke foutcode?
  • Is er geen foutcode, beschrijf het probleem zo accuraat mogelijk.

Opgelet: de garantievoorwaarden zijn in volgende gevallen niet van toepassing:

  • De unit valt buiten de geldende garantietermijn van 2 jaar na factuurdatum;
  • De unit werd niet geïnstalleerd conform de juiste voorschriften, zoals omschreven in de bijgeleverde handleiding;
  • Er zijn aanpassingen gedaan aan de soft- en/of hardware van de unit;
  • Er wordt niet voldaan aan de voorwaarden voor garantie, zoals omschreven in de meest recente leveringsvoorwaarden.

Nadat we de serviceaanvraag volledig hebben ontvangen, nemen we contact met je op voor een interventie of herstelling.

Problemen

Ik heb een probleem met een toestel dat niet meer onder garantie is.

Vent-Axia doet geen herstellingen die niet onder de wettelijke garantie vallen. Heb je een probleem met een onderdeel of installatie die niet meer in garantie is? Voor technische ondersteuning kan je terecht bij de groothandel waar je het toestel kocht.

Wie herstelt een toestel dat niet meer onder garantie valt?

Herstellingen na het aflopen van de wettelijke garantie, gebeuren niet door Vent-Axia. Je kan bij onze partner-groothandels terecht voor eventuele onderdelen die je nodig hebt.

Producten kopen

Kan ik rechtstreeks bij Vent-Axia kopen?

Neen, Vent-Axia verkoopt zijn producten uitsluitend aan de professionele groothandel. De meeste verkopen op hun beurt aan professionelen, een aantal ook aan particulieren. Je vindt hier een een overzicht van de groothandels waar Vent-Axia mee samenwerkt.

Waar kan ik Vent-Axia producten kopen?

Onze producten zijn uitsluitend te krijgen via onze partner groothandels en niet rechtstreeks bij Vent-Axia. Een overzicht van onze partner-groothandels vind je op deze pagina.

Productinfo

Hoe weet ik of producten op voorraad zijn?

Aangezien wij niet rechtstreeks aan de installateur verkopen, kan je voor voorraadinformatie terecht bij onze partner-groothandels. Vaak vind je voorraadinformatie op hun webshop.

Waar vind ik (technische) informatie over de toestellen en toebehoren?

Op de productpagina's vind je de belangrijkste technische informatie van de producten. Op deze pagina's kan je ook onze Vent-Axia cataloog downloaden, waarin je meer info vindt.